APA ITU FELT?

FELT adalah jenis kain yang diperbuat daripada serat wool tanpa ditenun (maknanya x jahit). Ia merupakan jenis kain yang tertua dalam sejarah manusia. Felt mempunyai banyak kegunaannya. industri automotif, muzik pun ada menggunakan kain felt. Tapi Afie cuma nak focus pada kegunaan Felt dalam bidang crafting.

Mengikut kata pakcik wiki,Felt merupakan :
- kain jenis bukan tenunan (non-woven)
- diperbuat dari acrylic, dan ada juga dari polyster
- terdapat dalam pelbagai warna, saiz dan ketebalan
- mudah utk di jahit, atau hanya guna gam shj,
- tak perlu kelim kerana fabrik nya bukan jenis berbulu di tepi.
- sesuai utk home decor, kraf, tshirt juga aktiviti utk anak-anak


Ada berbagai-bagai jenis felt yang ada dipasaran.
Acrylic jenisnya lembut dan berbulu, sedikit tebal. Amat sesuai untuk buat bantal, keychain yang diisi fiber, bunga-bunga dan buah-buahan(hasil lbh nampak real).
polyster pula lebih keras, nipis berbanding jenis acrylic. Sesuai untuk buat pencil case, hp case, dan untuk buat huruf. Dalam kategori polyster ada dua ketebalan, ada yang terlalu nipis (low quality), ada yang tebal skit (good quality).

sedikit tip untuk anda :


Felt merupakan fabric yang diperbuat daripada wool. Jadi untuk menjaga kualiti felt yang anda simpan, rendamkan kain felt tersebut di dalam air suam lebih kurang dalam 10 -15 minit utk membunuh bendasing pada felt itu.
    ia nya perlu dikendalikan dengan teliti kerana fabriknya mudah berbulu dan regang. So, kalau nak guna utk aktiviti lasak , gunakan felt yg kualitinya lebih tebal sebab felt yang dah teregang tu susah untuk pulih kembali.  kalau felt yang ada tu dah berbulu sedikit, rapikan saje mnggunakan gunting. InsyaAllah elok semula.
    kalau kena kotoran, basuh dengan air suam dan gunakan sabun seminima mungkin ye. Don’t ever usehot water sebab nanti kain felt anda akan mengecut. Jangan juga kenakan habayang tinggi kerana felt akan cair dan merosakkan bentuknya.
   untuk new crafters di luar sana, kain felt ni sebenarnya lebih mudah dikendalikan dengan jahitan tanganberbanding jahitan mesin. So, apabila nak menjahit tu.. pastikan jarum yang kita guna tak terlalu besar dan tak terlalu kecil. Jarum yang terlalu besar boleh meninggalkan kesan ke atas kain felt manakala yang terlalu kecil pula bole mematahkan jarum tersebut. Oleh itu, pilih yang sedang-sedang je ye.. pun macam saya… hehehe
 ada orang guna gam pada felt ada org jahit felt itu utk mencantumkan 2 pieces felt. Actually dua-dua boleh ikut pada kesenangan masing2. Senang cerita, kalau craft anda tu selalu digunakan lebih baik lah dijahit, kalau tak kerap barulah gam sahaja. Ini kerana kalau gam, lama-lama gam akan mengeras, rapuh lalu tertanggal. 

So, harap info yang Afie 

4 ulasan:

Riri Maysyuri berkata...

visit Thursday morning, waiting behind the visit. I have the latest video clip dr my album, I hope you like it, thank you and congratulations activity. sorry if you do not like it

Kastari berkata...

good morning greetings and introductions

Putri Sukoco berkata...

come again here as he brings a new game, free download

AR berkata...

morning visits from Indonesia